• آخرین محصولات :

  • خودروهای حمل زباله تهران ردیابی می شوند (1390/07/11) :


خودروهای حمل زباله تهران ردیابی می شوند (1390/07/11)

شاید برای خیلی از مردمان شهر تهران این سوال پیش آمده باشد که زباله ای که آنها از خوردن یک دانه سیب گرفته تا کیسه کیسه پسماندهای روزانه پس از دفع چه می شود و به کجا می رود؟ بیش از هفت هزار تن زباله تولیدی روزانه پایتخت چگونه به مراکزی که در جنوب شهر مستقر شده اند، حمل و منتقل می شود و در نهایت چگونه است که در حمل این همه زباله شهر، حداقل زباله نیز در این شهر 700 کیلومتری زمین نمی ماند؟

به گزارش روابط عمومی حوزه معاونت خدمات شهری، اینها همه سوالاتی است که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار شهرنوشت در پاسخ به آنها می گوید: فرایندی بزرگ که شاید به ذهن خیلی از شهروندان نرسد در چرخه جمع آوری زباله های شهر طی می شود و در نهایت در ساعت شش صبح، مردم با شهری مواجه می شوند که زباله ای در آن نیست.

"سید محمد فیاض" با بیان اینکه مکانیزه شدن بسیاری از امور جمع آوری زباله، مخاطرات زیست محیطی جمع آوری  و انتقال زباله های شهر به حداقل رسیده است اظهار می دارد: اکنون، هفت هزار و 500 تن زباله شهری تهران از ساعت 9 شب تا شش صبح از سوی 10 پیمانکار رده بندی شده خدمات شهری جمع آوری و به ایستگاههای میانی و مرکز دفع زباله جنوب شهر منتقل می شود.

وی اظهار می دارد: زباله های شهر تهران توسط بیش از 140 سیمی تریلر جمع آوری و به مراکز دفع زباله جنوب شهر منتقل می شود.

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به روبستن شدن تمامی خودروهای جمع آ وری زباله پایتخت اشاره کرده و می گوید: با روبسته شدن این خودروها، مشکلاتی نظیر رها شدن زباله ها در شهر هنگام جمع اوری و انتقال بر طرف شده و استانداردهای زیست محیطی بیش از پیش رعایت می شود.

نگاه علمی و کارشناسی به فرآیند جمع آوری و انتقال زباله از سوی مدیریت شهری تهران در سال های اخیر سبب شده تا شهروندان تهرانی مشکلاتی که در دوران مدیریت های شهرداری های قبل تهران در حوزه زباله شاهد بودند، به فراموشی سپرده و اکنون حداقل مخاطرات زیست محیطی را نیز در این بخش شاهد نباشد.

تولید حجم انبوه زباله های شهر تهران که به گواه کارشناسان شهری سه برابر استانداردهای جهانی است و هزینه هنگفتی را متحمل مدیریت شهری برای انجام فرایندهای مربوط به زباله می کند، امروز سبب شده تا بخشی از توان و همت مدیریت شهر معطوف به مسائل پسماند شود.

از گذشته تاکنون در تهران و دیگر شهرهای کشور از سیستم‌ های مختلف جمع ‌آوری و حمل و نقل زباله استفاده می شده است. از جمله این روش ها جمع ‌آوری زباله از کیسه ‌های پلاستیکی و یا بشکه ‌های مستعمل است که به عنوان ظروف نگهداری زباله مورد استفاده قرار گرفته و مبادرت به تخلیه آنها در کامیون‌ های زباله‌ کش می‌ شود. این روش که در اکنون در اغلب شهرهای کشور انجام می‌ گیرد و در صورتی که در خطوط جمع‌ آوری مناسب قرار گیرد یکی از روش‌های متناسب و مفید به حساب می‌ آید.

حمل زباله از منازل به‌ وسیله گاری‌ های دستی و انتقال مستقیم آنها به کامیون‌ های سرپوشیده از دیگر روش های جمع آوری زباله است. در این روش زباله ‌های خانگی طبق برنامه ‌های پیش بینی شده توسط کارگران از منازل جمع ‌آوری و به‌ وسیله چرخ ‌های زباله با حجم کافی به ایستگاههای مشخص شده در سیستم منتقل شده و مستقیما در کامیون‌ های زباله کش، بارگیری می‌ شوند.

جمع‌ آوری زباله از منازل و مراکز تولید و انتقال آن به جایگاه‌ های موقت شهری شیوه ای دیگر در جمع آوری زباله است. استفاده از این روش عموما در شهرهای قدیمی به علت وجود کوچه‌ های تنگ و باریک، عدم دسترسی به ماشین ‌آلات ویژه حمل و نقل و یا کمبود پرسنل کاری، معمول است.

در این روش زباله‌ های خانگی به‌ وسیله مامورین شهرداری با استفاده از چرخ‌ های زباله که عموما غیربهداشتی است به جایگاههای موقت حمل شده و بر روی هم تلنبار می ‌شوند تا به ‌وسیله کامیون‌ های زباله‌ کش و یا هر وسیله دیگر به ترمینال ‌های زباله و یا محل دفن مواد زاید جامد حمل شوند.

استفاده از وانت ‌های حمل زباله که طی چند سال اخیر در بسیاری از شهرهای کشور معمول شده دیگر روشی است که زباله مستقیما از کوچه و خیابان‌ های باریک برداشته شده و به ایستگاههای انتقال، حمل می‌ شود.

سیستم‌ های جمع ‌آوری زباله با کانتینرهای ثابت نیز از جمله روش های جمع آوری زباله محسوب می شود. در این روش کانتینرهای مستقر در اماکن تولید زباله به‌ وسیله مردم و یا مامورین شهرداری بارگیری می‌ شوند. سپس کامیون ‌های ویژه حمل زباله، طبق برنامه از پیش تعیین شده به محل استقرار کانتینر حرکت کرده و پس از تخلیه زباله در مخزن خود، کانتینر را در محل اصلی مستقر می کند. زباله‌ های تخلیه ‌شده از کانتینرها به ایستگاه انتقال، ترمینال‌ های زباله و یا محل‌ های دفع منتقل می‌ شوند.

بر اساس گزارش سازمان مدیریت پسماند شهر تهران بالغ بر 35 درصد از زباله های شهر تهران خشک و 65 درصد نیز زباله تر است که باید پس از جمع آوری به مراکز دفع زباله منتقل شود.

اما یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر متوجه ناوگان حمل زباله شهر بوده، عدم کنترل آنلاین و لحظه به لحظه خودروهای حمل زباله بوده که سبب بروز مشکلاتی نظیر تصادفات و تخلفات خودروهای حمل زباله، ریختن زباله در مکان های غیر مجاز و سواستفاده از زباله های شهری می شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران دراین باره نیز با اشاره به تمهیدات مدیریت شهری برای کاهش مشکلات خودرهای حمل زباله اظهار می دارد:اکنون تمامي خودروهاي حمل زباله تهران به طور 100 درصدي مجهز به دستگاههاي GPS (ردياب) شده اند كه اين مهم تصادفات خودروهاي حمل زباله را تا 88 درصد كاهش داده است.

 وی، افزايش آگاهي و اموزش به رانندگان و استفاده از سيستم هاي كنترلي را از برنامه هاي راهبردي مهم در كاهش تخلفات احتمالي و تصادفات خودروهاي حمل زباله دانسته و می افزاید: از اين رو نصب دستگاههاي ردياب خودرو با مشاركت بخش خصوصي در دستور كار قرار گرفته و نصب اين دستگاه، موجب كاهش 61 درصدي تخلفات خودروهاي حمل زباله تهران در مرداد ماه سال 90 شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران همچنین می گوید که نصب دستگاههاي GPS ، همچنين منجر به كاهش 88 درصدي تصادفات خودروهاي حمل زباله نيز شده است.

فياض با بيان اينكه نصب اين دستگاهها، با همكاري بخش خصوصي صورت گرفته است ، خاطرنشان می کند: البته اين سازمان فقط به استفاده از تكنيك هاي كنترلي بسنده نكرده و آموزش را به عنوان بهترين و ماندگارترين راه جهت رسيدن به اهداف مذكور مي داند و از اين رو، تاكنون هفت جلسه آموزشي مخصوص رانندگان نيز در سازمان مديريت پسماند و مناطق شهرداري تهران برگزار شده است.

جمع‌آوری و حمل و نقل زباله یکی از مهم‌ ترین عملیات مدیریت مواد زاید جامد است. طبق محاسبات انجام شده حدود ۸۰ درصد کل مخارج مدیریت مواد زاید جامد مربوط به جمع ‌آوری زباله‌ بوده که درصد بالایی از این مقدار مربوط به حقوق کارگران و نیروی انسانی است. به عبارت دیگر اکثریت مخارج سیستم مدیریت مواد زاید جامد فقط صرف حقوق و دستمزد می‌شود.

به همین جهت اصلاح، بهینه‌سازی و مکانیزه کردن سیستم جمع آوری و حمل زباله، ضمن تسریع در عملیات، هزینه و نیروی انسانی کمتری را نیاز خواهد داشت.

منبع : معاونت خدمات شهری شهرداری تهران